tisdag 22 maj 2012

Rostad tomat- och paprikasoppa

Innan vi for ut i spåret igår, så lagade jag en helt sjukt god soppa. Rostad tomat- och paprikasoppa, med vitlöksbröd. Receptet bjuder jag på här! Mumma.

Rostad tomat- och paprikasoppa
Paprikor
Tomater
Vitlök
Gul lök
Grädde
Buljong
Passerade tomater
Olivolja
Salt, peppar, socker


Sätt ugnen på 225 grader, halvera och kärna ur paprikorna och tomaterna och lägg dem på en plåt. Skala och klyfta löken grovt och släng på några vitlöksklyftor på plåten. Ringla över lite olivolja och strö på lite salt och peppar och gno in alla grönsaker så att alla får en del av oljan. Skjuts in i ugnen!


Låt stå inne i ugnen tills paprikorna svartnar, och resten av grönsakerna får en ordentlig färg. Vänd på steken ibland.

När paprikornas skinn är svart, ta då ut härligheten och skala paprikorna. Efter det häver du i allt i en kastrull och späder ut med lite kycklingbuljong eller grönsaksbuljong. Här föredras såklart en hemmagjord buljong, eftersom det slår allt annat med mil, men man tager vad man haver. :) Så, tillsammans med buljongen så häller du även i valfri mängd passerade tomater och grädde. Jag brukar köra med ganska mycket grädde, eftersom jag tycker att det blir så sjukt gott då. Smaka av med lite socker, salt och peppar.

Låt puttra lite.

Under tiden som soppan göttar till sig, så kan man om man vill, göra ett gott vitlöksbröd. Jag brukar blanda ner lite finhackad persilja och några finrivna vitlöksklyftor i mitt smör (riktigt smör, inget fusk). Sedan brukar jag salta och peppra, samt pressa ned någon droppe citronsaft och en liten skvätt olivolja innan jag rör ihop mitt smör. Sedan är det bara att bre smöret på valfritt passande bröd, och köra in dessa i ugnen tills en härlig yta uppstår.

Nåväl, tillbaka till soppan som vid det här lagt är klarputtrad. Det sista jag gör med soppan är att mixa den slät och smakar av med salt och peppar.

Servera med vitlöksbrödet och ett stort glas mjölk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...